انتخابات ریاست جمهوری 1400؛ نامزدها، پیشبینی و همه چیز

در این مقاله مفصل هرچه لازم است در مورد انتخابات ریاست جمهوری 1400 ایران بدانید را پیدا می‌کنید.

asdasd
مدت مطالعه :

وقت صبح - فرقی نمی‌کند سیاست را دوست دارید و اخبار آن را پیگیری می‌کنید یا خیر، رویدادهای سیاسی به شکل مستقیم در زندگی همه افراد تاثیرگذار هستند. انتخابات ریاست جمهوری 1400 هم از این قائده مستثنی نیست.

به گزارش وقت صبح، در 28 خرداد ماه 1400 قرار است، هشتمین رئیس جمهور ایران انتخاب شود تا سکان هدایت دولت را بعد از 8 سال تکیه زدن روحانی بر این منصب در دست بگیرد.

از همین الان بحث در این زمینه بسیار داغ است و هر روز نام شخصی به عنوان کاندیدای احتمالی مطرح می‌شود، بااینکه هنوز کسی رسما اعلام کاندیداتوری نکرده اما خیلی‌ها به صورت چراغ خاموش فعالیت‌های خود را شروع کرده‌اند.

اگر کنجکاو هستید که ایران در قرن جدید در چه مسیری قدم بر می‌دارد خوب است خبرهای بخش ایران 1400 وقت صبح را دنبال کنید.

در این مطلب تلاش کردیم اطلاعات جامعی را در خصوص انتخابات ریاست جمهوری 1400 و حواشی آن از منابع مختلف برایتان گردآوری کنیم.

تاریخ پایان ریاست جمهوری روحانی چه روزی است؟

تاریخ شروع دوره دوم ریاست جمهوری حسن روحانی 12 مرداد ماه 1392 بوده است و به این ترتیب در روز 12 مرداد ماه 1400 هم مسئولیت او به عنوان رئیس جمهور ایران به پایان می‌رسد.

انتخابات ریاست جمهوری 1400

او که در دوره دوم ریاست جمهوری با 51 درصد آرا موفق به پشت سر گذاشتن رقبا شده بود، شعارهای «دوباره ایران» و «به عقب بازنمی‌گردیم» را برای فعالیت‌های انتخاباتی خود انتخاب کرده بود.

در جدول زیر تعداد آرای ماخوذه و رای همه رقبای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 آورده شده است.

کاندیدا رای کسب شده
حسن روحانی 23549616
ابراهیم رییسی 15786449
مصطفی میرسلیم 478215
مصطفی هاشمی طبا 215450
کل آرای اخذ شده 41220131

طی این دوره 4 ساله اتفاقات زیادی رخ داد از خروج آمریکا از برجام تا همه‌گیری ویروس کرونا که شرایط را برای تصمیم سازان به ویژه رئیس جمهوری ایران سخت کرد.

در خصوص عملکرد روحانی حرف و حدیث بسیار زیاد است اما خوب یا بد او میراث عملکرد 8 ساله خود را در مرداد ماه 1400 به جانشین خود تحویل خواهد داد تا دوره تازه‌ای در تاریخ ایران آغاز شود.

زمان ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری 1400 چه روزی است؟

ستاد انتخابات کشور در پنجمین اطلاعیه خود زمان دقیق ثبت نام داوطلبان شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 را اعلام کرده است.

طبق این اطلاعیه ساعت 8 صبح روز سه شنبه 21 اردیبهشت سال 1400 ثبت نام آغاز شده و پایان وقت اداری روز شنبه 25 اردیبهشت ماه 1400 هم مهلت ثبت نام به پایان می‌رسد.

به این ترتیب داوطلبان 5 روز کاری فرصت دارند برای شرکت در انتخابات اعلام حضور کرده و به صورت رسمی ضمن ارائه مدارک مورد نیاز ثبت نام کنند.

سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران به همراه انتخابات ششمین دورهٔ شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزار می‌شود اما زمان ثبت نام این دو انتخابات و شرایط شرکت در آن‌ها متفاوت است.

شرایط نامزدها

افرادیکه برای شرکت در انتخابات ثبت نام می‌کنند باید دارای این شرایط باشند.

  1. رجل سیاسی و مذهبی
  2. ایرانی بودن و نداشتن تابعیت، اقامت یا مجوز اقامت کشورهای دیگر در گذشته و حال
  3. مدیر و مدبر بودن
  4. حسن سابقه، امانت و تقوا
  5. مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور

شرکت کنندگان موظف هستند سوابق قابل ارزیابی در خصوص تصدی مسئولیت‌ها و مدیریت‌های قبلی خود را در زمان ثبت نام به ستاد انتخابات تحویل دهند.

دارا بودن مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی ارشد یا معادل آن در وزارت علوم، بهداشت یا مدیریت حوزه‌های علمیه، حداقل سن 40 سال تمام و حداکثر سن 70 سال هنگام ثبت نام، برخورداری از سلامت و توانایی جسمی و روانی و داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت قانونی هم از دیگر شرایطی است که این داوطلبان باید داشته باشند.

صلاحیت داوطلبان در نهادهای رسمی کشور مورد بررسی قرار گرفته و شورای نگهبان پس از انجام بررسی‌های لازم افراد تایید صلاحیت شده را اعلام می‌کنند.

انتخابات ریاست جمهوری 1400

دلیل رد صلاحیت افرادیکه که موفق به کاندیداتوری شده‌اند به صورت رسمی اعلام نشده و به شخص آن‌ها توضیح داده می‌‌شود، برای معترضان هم حق اعتراض به رای در نظر گرفته شده است.

به گفته کارشناسان، قانون ثبت نام انتخابات نیاز به اصلاح دارد در حال حاضر هر کسی می‌تواند برای شرکت در انتخابات ثبت نام کند که کار بررسی صلاحیت و تعیین نامزدها را دشوار و زمان‌بر می‌کند.

در خصوص شرایط بررسی صلاحیت داوطلبان هم اطلاعات کاملی نیست و اینکه دلیل رد صلاحیت برخی کاندیداها به صورت عمومی اعلام نمی‌شود طی سال‌های اخیر گاهی باعث شکل گیری برخی بحث‌ها شده است اما روند کلی انتخابات شفاف و قانونمند است.

بخوانید: شرط سنی و تحصیلی برای کاندیداتوری انتخابات ۱۴۰۰

انتخابات ریاست جمهوری 1400 کی هست؟

معاون سیاسی وزارت کشور ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ را زمان دقیق برگزاری سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران اعلام کرده است و بعید به نظر می‌رسد که با وجود همه‌گیری کرونا و شرایط ویژه آن هم این زمان به تعویق بیافتد.

البته با توجه به تاخیر در برگزاری دور دوم انتخابات مجلس یازدهم به دلیل بیماری شیوع کرونا این احتمال چندان هم دور از ذهن نیست اما بر اساس اعلام مراجع رسمی در مورد انتخابات ریاست جمهوری این امر بعید و دور از ذهن به نظر می‌رسد.

کرونا و انتخابات

احتمالا نامزدها برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی توجیه می‌شوند و تبلیغات محیطی برای حفظ سلامت عموم مردم به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داشت. به گزارش وقت صبح به این ترتیب تبلیغات تلویزیون در تعیین سرنوشت انتخابات 1400 نقش حیاتی ایفا خواهند کرد.

وزارت کشور پیشتر دو زمان 21 و 28 خرداد را برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به شورای نگهبان پیشنهاد داده بود که شورای نگهبان با تاریخ 28 خرداد موافقت کرد.

تقویم انتخابات ریاست جمهوری 1400 به چه شکل است؟

تقویم انتخابات ریاست جمهوری 1400 توسط وزارت کشور که مسئولیت مدیریت و زمانبندی انتخابات ریاست جمهوری را برعهده دارد مشخص می‌شود.

طبق اعلام این مرجع قانونی از 21 اردیبهشت ماه 1400 فرآیند اجرایی انتخابات ریاست جمهوری آغاز می‌شود.

به دلیل شرایط خاص سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری قرار است برای رعایت پروتکل‌های بعداشتی تعداد شعب اخذ رای افزایش یابد و بر رعایت فاصله گذاری اجتماعی نظارت شود.

اخذ رای

ساعت‌های اخذ رای هم بیشتر از انتخابات قبلی باشد و کار رای گیری زودتر آغاز شود. قانون اجازه برگزاری انتخابات در دو روز را نمی‌دهد به همین دلیل باید تلاش شود همه فرآیند اخذ رای در روز 28 خرداد انجام شود.

در این انتخابات قرار نیست از صندوق الکترونیکی برای اخذ رای استفاده شود. ثبت نام انتخابات از21 اردیبهشت شروع می‌شود و به مدت 5 روز کاری ادامه خواهد داشت.

ثبت نام انتخابات هم احتمالا قرار است به صورت الکترونیک و غیر حضوری باشد و اگر هم قرار باشد افراد برای احراز هویت در محل ستاد حضور یابند این زمان به چند دقیقه کاهش خواهد یافت، به این ترتیب مثل دوره‌های قبل نمی‌توان انتظار ازدهام شرکت کنندگان، حضور گسترده خبرنگاران و صف کشیدن داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری را داشته باشیم.

انتخابات ریاست جمهوری 1400 مهمترین رویداد سیاسی سال است اما در کنار آن انتخابات دیگری مثل شورای شهر، میان‌دوره‌ای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری هم برگزار شود که همگی در تقویم انتخابات کشور در سال 1400 ثبت شده و زمان مراحل مختلف آن مشخص شده است.

بخوانید: ثبت نام بیش از 50 هزار نفر در انتخابات شورای شهر

زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری 1400 چقدر است؟

قطعا تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری 1400 نسبت به دوره‌های قبل متفاوت خواهد بود و به دلیل شیوع کرونا و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی روش‌های تبلیغاتی متفاوتی بکار گرفته می‌شود.

برپایی تجمعات و نشست‌های انتخاباتی هم در صورتیکه مجوز آن‌ها صادر شود، باید با شرایط ویژه برگزار شود.

احتمالا نامزدهای تایید صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری از هفته اول یا دوم خرداد 1400 مجوز شروع تبلیغات رسمی را پیدا می‌کنند، البته تبلیغات غیر رسمی و فعالیت‌های انتخاباتی همیشه مدت‌ها قبل از اعلام زمان رسمی آغاز می‌شود.

از آنجا که زمانبندی دقیق مراحل انتخابات ریاست جمهوری از سوی وزارت کشور اعلام می‌شود باید منتظر بود و دید بسته به شرایط، شیوه تبلیغات و زمان شروع آن به چه صورت پیش بینی شده و ابلاغ می‌شود.

برای تعیین دقیق زمان تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری 1400 باید دید اطلاعیه‌های تکمیلی ستاد انتخابات مستقر در وزارت کشور کی صادر می‌شود.

نظرسنجی انتخابات 1400 چه می‌گوید؟

هر ساله پیش از شروع مراحل انتخابات به ویژه ریاست جمهوری در سراسر جهان بازار نظر سنجی گرم می‌شود و مراکز دولتی و خصوصی مختلفی با برگزاری نظرسنجی‌های مختلف تلاش می‌کنند آینده انتخابات را پیش بینی کنند.

در ایران هم مراکز مختلفی کار نظرسنجی را انجام می‌دهد تا ضمن بررسی شرایط کاندیداها از دغدغه‌ها و اولویت‌های اصلی مردم در انتخابشان مطلع شوند.

مراکز معتبر افکارسنجی سعی می‌کنند با جامعه‌های آماری گسترده و متنوع نتایجی نزدیک به واقعیت بدست آورند که بیشتر قابل اتکا باشند.

همانقدر که مهم است هشتمین رئیس جمهور ایران چه کسی است دغدغه‌ها و اولویت‌های مردم هم اهمیت دارد.

فاکتورهای انتخابات ریاست جمهوری 1400

مشارکت حداکثری مردم در انتخابات هم از مسائل مهم است که در نظرسنجی‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد و تلاش می‌شود تا میزان حضور مردم در انتخابات پیش بینی شود.

وضعیت اقتصادی، میزان رضایت مردم از عملکرد مسئولان، میزان امید به آینده و امید به زندگی، اعتماد مردم به فرآیند برگزاری انتخابات و تنوع کاندیداهای ریاست جمهوری از متغییرهایی است که می‌تواند روی میزان مشارکت مردم در انتخابات تاثیر بگذارد.

آنچه نظر سنجی‌ها می‌گویند همیشه هم در عمل درست از کار در نمی‌آید اما اگر اصول علمی دقیق در مراحل نظرسنجی مورد استفاده قرار بگیرد، نتایج انتخابات قابل اعتمادتر خواهد بود.

اسامی کاندیدای ریاست جمهوری 1400 چه کسانی است؟

در مورد اسامی کاندیداهای ریاست جمهوری 1400 نمی‌توان در زمان حاضر نظر قطعی داد، هر روز اسم فردی به عنوان کاندیدا مطرح می‌شود که تکذیب می‌شود یا نام فردی اعلام می‌شود که به هیچ عنوان قصد شرکت در انتخابات را ندارد اما بعد عدم حضور او هم تکذیب می‌شود.

گاهی برخی برای بررسی شرایط حضورشان در انتخابات و سنجش عکس العمل رقبا و طرفداران اعلام حضور یا عدم حضور می‌کنند تا بر مبنای واکنش‌ها تصمیم‌ نهایی خود را بگیرند.

در حال حاضر لیست طولانی‌ای از نامزدهای احتمالی انتخابات 1400 مطرح می‌شود که هر روز هم افراد جدیدی به این لیست اضافه می‌شوند.

گمانه زنی کاندیدها

نام برخی افراد مثل محسن رضایی، جلیلی،قالیباف و ولایتی که پای ثابت انتخابات ریاست جمهوری بوده‌اند در انتخابات 1400 هم از منابع مختلف به گوش می‌رسد که هنوز چندان مشخص نیست تا چه میزان به واقعیت نزدیک است.

برخی اسامی جدید هم مثل بذرپاش، آذری جهرمی و سعید محمد هم به عنوان کاندیداهای جوان و جویای نام مطرح است که باید منتظر بود و دید چند نفرشان ثبت نام نهایی می‌کنند.

افرادی مثل عزت الله ضرغامی، رستم قاسمی، عبدالناصر همتی، عباس آخوندی، محسن هاشمی، سورنا ستاری و علی نیکزاد هم کاندیداهای پشت پرده هستند و هنوز مشخص نیست آیا واقعا قصد ثبت نام دارند یا اسامی آن‌ها از سوی افراد غیر مطلع به عنوان داوطلب مطرح شده است.

برخی از اسامی آشنا مثل مصطفی میرسلیم، محمدرضا عارف، ناطق نوری، محمود احمدی نژاد هم ممکن است بخواهند به عرصه رقابت‌های انتخاباتی برگردند و سهمی در آینده سیاسی کشور ایفا کنند.

اینکه آیا محمد جواد ظریف هم سودای ریاست جمهوری در سر می‌پروراند یا نه سوالی است که ذهن خیلی‌ها را به خود مشغول کرده که باید منتظر بود و دید.

احمدی نژاد کاندیدای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ می شود؟

برخی افراد مثل محمدرضا عباسی‌فرد«عضو سابق شورای نگهبان» معتقدند که حضور احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 می‌تواند معادلات و پیش‌بینی‌ها را تغییر دهد و حتی برخی‌ها پا را از این فراتر می‌گذارند و می‌گویند کسی نمی‌تواند در عرصه انتخابات با او رقابت کند.

انتخابات ریاست جمهوری 1400

در مقابل برخی هم با توجه به رد صلاحیت او در دور قبل معتقدند او هیچ شانسی برای حضور در انتخابات آتی ریاست جمهوری ایران ندارد و شرایط برای تایید صلاحیت او تغییری نداشته است.

پیشتر طی اظهار نظری حداد عادل گفته بود در انتخابات 1400 احمدی نژاد را اصلا درنظر نگیرید، تکلیف روشن است، 4 سال هم گذشته و تکلیف و دلایل روشنتر شده است.

این اظهار نظر جنجالی به پا کرده بود و احمدی نژاد را وادار به پاسخگویی کرد که در محافل خبری سروصدای زیادی به پا کرد. تاجایی که برخی گفتتند احتمال شکایت این دو از یکدیگر وجود دارد.

در این مورد هیچ چیز قطعی نیست و همه چیز به ثبت نام یا عدم ثبت نام احمدی نژاد و بررسی‌های شورای نگهبان بستگی دارد.

بخوانید: عکس العمل عجیب احمدی نژاد به ردصلاحیتش در انتخابات

پیش بینی انتخابات ۱۴۰۰ و پیشگویی رئیس جمهور آینده ایران چیست؟

از هم‌اکنون بازار پیش بینی انتخابات 1400 حسابی گرم است و فعالان سیاسی، رسانه‌ها و حتی مردم عادی هرکدام تحلیل‌های خاص خود را دارند و افراد مختلفی را برای ریاست جمهوری آینده ایران معرفی می‌کنند.

در مقطع کنونی تحلیل‌گران حتی در تلاش هستند پیش بینی کنند که آیا انتخابات ریاست جمهوری 1400 به دور دوم خواهد رسید یانه.

تحلیلگران حرفه‌ای بیشتر تلاش می‌کنند به جای نام بردن از افراد شرایط و مشخصاتی که شانس افراد برای رای آوردن را افزایش می‌دهد مطرح کنند و بسته به دیدگاه خود می‌گویند مردم به دنبال چه چیزی هستند و چه کسی را انتخاب می‌کنند.

عده‌ای از تحلیلگران هم برای رئیس جمهور آینده راهکار ارائه می‌دهند و توصیه‌هایی برای او دارند که خوب است نظرات آن‌ها هم مورد توجه قرار گیرد.

رسانه‌ها شناخته شده هر دو جناح به سراغ چهره‌های شناخته شده خود می‌روند و با انتشار نظرات آن‌ها سعی دارند نظر مردم را به خود جلب کرده و همراه کنند.

خاتمی در انتخابات 1400 شرکت می کند؟

به نظر می‌رسد خاتمی چند سالی است که عرصه سیاسی ایران فاصله گرفته و در امور مشارکت مستقیم ندارد اما آیا شرایط تغیر کرده و قصد دارد در انتخابات 1400 ثبت نام کند؟

تقریبا پس از پایان ریاست جمهوری خاتمی این سوال در هر انتخابات مطرح می‌شود و همیشه هم پاسخ منفی بوده اما باید دید در انتخابات 1400 شرایط چطور پیش می‌رود و آیا تغیری در عملکرد این چهره سرشناس سیاسی ایران مشاهده خواهد شد یا خیر و او همچنان دور بودن از فعالیت‌های اجرایی و رقابت‌های سیاسی را انتخاب می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین محمد صدوقی خواهرزاده سید محمد خاتمی در صفحه اینستاگرام خود، نوشت: «دیروز محمد خاتمی به من گفتند: کاندیدای ریاست جمهوری نمی‌شوم؛ چراکه سرمایه‌ام اعتماد مردم است و وقتی چنین چیزی ممکن نیست، نباید با امید و اعتماد مردم بازی کرد.»

هنوز تا زمان ثبت نام چندماهی باقی مانده و باید دید آیا تصمیم نهایی خاتمی همین است یا بسته به شرایط نظر وی تغییر می‌کند.

بخوانید: پرده برداری از پیام مهم سید محمد خاتمی درباره انتخابات

سعید محمد کاندیدای ریاست جمهوری شد

سعید محمد در ویدئویی برای ریاست جمهوری 1400 اعلام آمادگی کرد. برای آن‌ها که او را نمی‌شناسند باید بگوییم او یک مدیراجرایی با سابقه نظامی است که پیشتر به عنوان فرمانده در قرارگاه خاتم الانبیا فعالیت می‌کرده و مدتی قبل از سمت خود استعفا داده است.

انتخابات ریاست جمهوری 1400

او هم اکنون به مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران فعالیت می‌کند. برخی تلاش او برای رسیدن به شهرداری تهران را مقدمه‌ای برای خیز برداشتن در انتخابات ریاست جمهوری تفسیر کردند.

پیشتر محمود احمدی نژاد هم از مقام شهرداری تهران به ریاست جمهوری رسیده بود. به گزارش وقت صبح، یکی از دلایلی که شما سعید محمد را نمی‌شناسید این است که با وجود سابقه کار اجرایی طولانی او علاقه‌ای به دیده شدن در رسانه‌ها نداشته و کمتر در مقابل دوربین خبرنگاران دیده شده است.

باید دید اصولگرایان روی چه اسمی به توافق می‌رسند.

بخوانید: استعفای «سعید محمد» برای حضور در انتخابات 1400

ماجرای حسین دهقان ریاست جمهوری و بحث رئیس جمهور نظامی چیست؟

رسانه‌ها پیشتر نام حسین دهقان وزیر دفاع دولت اول روحانی را به عنوان یکی از داوطلبان شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ایران مطرح کرده اند و او را به عنوان نخستین رئیس جمهور نظامی تاریخ جمهوری اسلامی معرفی می‌کنند.

به نظر می‌رسد این اظهار نظر تنها یک گمانه زنی باشد و تا این لحظه اقدام عملی از سوی ایشان که نشان دهنده تمایل به ریاست جمهوری باشد دیده نشده است.

به نظر می‌رسد این خبر و اظهار نظرها در واقع ادامه تلاش برخی رسانه‌های خارجی برای تداعی تمایل نظامی‌ها برای رسیدن به ریاست جمهوری ایران باشد.

انتخابات ریاست جمهوری 1400

درحال حاضر بسیاری از رئیس جمهورهای جهان مثل پوتین سابقه فعالیت نظامی دارند و اینکه آیا این اتفاق در ایران و انتخابات 1400 رخ دهد یا نه در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

پیشتر افرادی مثل قالیباف و رضایی با سابقه نظامی برای ریاست جمهوری ایران خیز برداشته‌اند اما هیچکدام نتوانستند نظر مردم را به خود جلب کنند اما آیا این روند ادامه دارد یا فردی از بین نظامیان پیدا می‌شود که نظر مردم را جلب کند باید منتظر بود و دید.

بخوانید: ورود کاندیدای نظامی جدید به انتخابات 1400؟

گزینه اصلاح طلبان برای انتخابات 1400 چه کسی خواهد شد؟

درست مثل اصولگرایان هنوز مشخص نیست آیا اصلاح طلبان به نام واحدی برای کاندیداتوری انتخابات آتی ریاست جمهوری می‌رسند یا نه.

نام‌های مختلفی از سوی این جناح سیاسی برای کاندیداتوری انتخابات مطرح می‌شود و چهره‌های زیادی هم هستند که صلاحیت حضور در این عرصه را دارند، باید دید کدامیک حاضرند در این مسیر دشوار و پر پیچ و خم گام بردارند.

نام حسن خمینی به عنوان یک چهره شناخته شده از سوی دو جناح برای کاندیداتوری شنیده می‌شود که تا این لحظه از سوی ایشان نه تایید و نه تکذیب شده است اما نزدیکان ایشان این ماجرا را تکذیب کرده و جایگاه روحانی و معنوی ایشان را مهمتر از شرکت در فعالیت‌های سیاسی می‌دانند.

سالنامه اعتماد با عکس او روی جلد منتشر شد.

برخی خاتمی را به عنوان چهره محبوب و شناخته شده اصلاح طلبان گزینه اصلح می‌دانند.

محمدرضا عارف هم یکی از نام‌هایی است که به عنوان گزینه مطرح اصلاح طلبان عنوان می‌شود.

باید منتظر بود و دید آیا اصلاح طلبان حاضر می‌شوند همگی با هم و به صورت هماهنگ یک کاندیدا مشترک را معرفی کنند و به حمایت از او بپردازند یا چند کاندیدای مختلف از سوی اصلاح طلبان به عرصه فعالیت انتخاباتی وارد می‌شوند و با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

بخوانید: سناریوی اصلاح‌طلبان برای حضور لاریجانی در انتخابات

ظریف ریاست جمهوری را زیر نظر دارد؟

ظریف یکی از چهره‌های دولت است که برخی گمانه زنی می‌کنند ممکن است برای انتخابات آتی ریاست جمهوری مطرح شود تا مسیر روحانی را ادامه دهد.

انتخابات ریاست جمهوری 1400

او پیشتر شرایط را برای حضور خود در عرصه انتخابات مناسب ندانسته اما هیچ چیز قطعی به نظر نمی‌رسد.

ظریف می‌گوید عافیت طلب نیستم و حتی تمایلی هم به پذیرش وزارت خارجه نداشته است.

او گفته اختلاف در کشور را نمی‌پسندد و نمی‌خواهد عامل اختلاف باشد. او معتقد است نباید پیش از قطعی شدن حضور افراد در خصوص آن‌ها گمانه زنی کرد و باید صبر کرد و منتظر بود و دید چه پیش می‌آید.

تجربه ظریف در عرصه روابط بین الملل در آینده در کشور به کار خواهد آمد و باید بود و دید از این تجربه در چه عرصه‌ای استفاده خواهد شد.

وضعیت اصولگرایان و انتخابات 1400 چه می‌شود؟

در بین اصولگرایان نام‌های شناخته شده زیادی وجود دارد که همگی می‌توانند وارد عرصه رقابت‌ها شوند و شانس زیادی هم برای پیروزی دارند از قالیباف که هم اکنون به عنوان رئیس مجلس مشغول فعالیت است تا آقای رییسی که به عنوان رئیس قوه قضایی سخت مشغول پیگری امور است.

در این بین اسامی افراد مختلفی مثل پرویز فتاح هم مطرح می‌شود که باید دید کدامیک در نهایت ثبت نام می‌کنند و آیا نام واحدی از سوی اصولگرایان مطرح می‌شود یا ترجیح می‌دهند با چند کاندیدا در عرصه این رقابت‌ها وارد شوند.

عده‌ای هم می‌گویند که این احتمال وجود دارد که هیچ‌کدام از چهره‌های شناخته شده وارد عرصه رقابت نشوند و در لحظه آخر یک کاندیدای پشت صحنه از سوی اصولگرایان مطرح شود که به نظر اجرای چنین سناریویی بعید به نظر می‌رسد، اما در عرصه سیاست نباید هیچ احتمالی را کاملا منتفی دانست.

بخوانید: تاکتیک خاص اصولگرایان برای حضور در انتخابات 1400

آیا پرویز فتاح نامزد ریاست جمهوری ۱۴۰۰ می‌شود؟

رئیس بنیاد مستضعفان به صورت جدی نامزد شدن خود در انتخابات ریاست جمهوری 1400 را رد کرده و گفته قصد حضور در این عرصه را ندارد.

پرویز فتاح که زمانی وزیر احمدی نژاد بود و سابقه فعالیت در بنیاد تعاون سپاه و کمیته امداد را هم دارد شیوه و روش کار خود با شرکت در انتخابات ریاست جمهوری مغایر می‌داند و قصد دارد همین روال را در عملکرد خود ادامه دهد.

او گفته حتی در گردهمایی‌های سیاسی هم حضور نمی‌یابد و سرگرم انجام امور اجرایی است. فتاح در مصاحبه‌ای خاطرنشان کرده: «من به بنیاد علاقمندم و به حکم رهبر انقلاب برای خدمت به مردم افتخار می‌کنم.»

انتخابات ریاست جمهوری 1400

چه خواهد شد؟

انتخابات 1400 با تمام پیچیدگی‌ها و شرایط ویژ‌ه‌ای که با شیوع ویروس کرونا دارد تا چند ماه آینده برگزار می‌شود و برگ دیگری از دفتر تاریخ سیاسی ایران ورق خواهد خورد.

هنوز برای پیش بینی آینده و اینکه قرار است چه اتفاقی رخ دهد خیلی زود است اما قطعا حرکت‌های جناح‌ها و گروه‌های مختلف سیاسی برای حضور در این عرصه مهم آغاز شده است، شاید هنوز برخی چهره‌ها برای آمدن یا نیامدن تردید داشته باشند اما طی ماه‌های اخیر همه چیز آشکار خواهد شد.

هر چه که پیش بیاید امیدواریم برای آینده کشور اتفاق‌های خوبی رخ دهد و شایسته‌ترین فرد سکان هدایت امور اجرایی کشور را به دست بگیرد.

نظر شما در خصوص انتخابات 1400 چیست آیا در انتخابات شرکت می‌کنید؟ ملاک‌ها و معیارهای شما برای انتخاب رئیس جمهور بعدی چیست؟ در بخش نظرها با ما به اشتراک بگذارید.

کد خبر : ۱۲۲۹۶
لینک کوتاه کپی شد
0
۰
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
ارسال نظر
اخبار روز سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان