عکس/ جمجمه نادر شاه پس از سه قرن پیدا شد!

شاید عجیب به نظر آید اما این جمجمه نادرشاه افشار است که پس از گذشت ۲۷۰ سال در سال‌های گذشته سر خاک از خاک بیرون آورده است.

asdasd
مدت مطالعه :

به گزارش وقت صبح به نقل از خبر فوری، این جمجمه در میان استخوان‌های پیکر او هنگام خاک‌برداری در ساختمان آرامگاهش در مشهد بیرون آورده شد و پس از تعمیر ساختمان دوباره به خاک سپرده شد.

جمجمه نادر شاه پس از سه قرن پیدا شده است.

فرمانروایی مقتدر نادرشاه

نادرشاه از فرمانروایانی بود که برای آخرین بار ایران را به محدوده‌ی طبیعیِ فلاتِ ایران رسانید و با تدارکِ کشتی‌های عظیم جنگی، کوشید تا استیلای حقوقِ تاریخیِ کشور را بر آب‌های شمال و جنوب تثبیت کند.

او به‌عنوان یک استراتژیستْ سرآمد بود و به‌خاطر نجاتِ ایران از تجزیه و سلطه‌ی بیگانگان اعتبار دارد. مبارزات وی علیه عثمانی به‌طور غیرمستقیم به سودِ روسیه بود و تحقیری که نسبت به امپراتوری مغول داشت، سقوطِ نهاییِ آن تحت دخالتِ بریتانیا را تسریع کرد.

کارِ فتحِ او به موازاتِ تیمور است. وی مزایای تجارت و قدرتِ دریایی را درک کرد و کشتی‌هایی را برای دریای خزر و خلیج فارس خریداری کرد یا ساخت.

با همه‌ی کشتارهایی که او انجام داد، اما برای احیای احساسِ عظمتِ تاریخِ ایران و بازگرداندنِ استقلالِ کشور مورد تحسین و ستایش ایرانیان قرار می‌گیرد.

با آنکه از گمنامی برخاست اما بر سرزمینی پهناور مسلط شد و به موفقیت‌های سیاسیِ بسیاری دست یافت و این دستاوردها در تاریخ ایران نظیر ندارد و در تاریخِ جهان هم شخصیت‌های نادری چنین هستند.

کد خبر : ۸۹۰۹۱
لینک کوتاه کپی شد
0
۰
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
ارسال نظر
اخبار روز سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان