حادثه مترو پل ابادان چه بود و بعد از دو سال به کجا رسید؟

حادثه مترو پل ابادان یکی از داغ های مهم در سالهای اخیر کشور بوده است. به مناسبت سالگرد آن نگاهی به این حادثه تلخ داشتیم.

asdasd
کد خبر : ۲۳۱۲۰۱
لینک کوتاه کپی شد
0

به گزارش وقت صبح، رکنا نوشت: ساعت حدود 12:20 ظهر 2 خرداد 1401 بود که در خیابان امیری به عنوان مرکزی ترین نقطه تجاری آبادان، فاجعه هولناک ریزش ساختمان متروپل در یک هوای گرم و آفتابی رخ داد.

کارگران در این ساختمان نیمه کاره مشغول کار بودند ولی در طبقه همکف از ماه‌ها قبل فعالیت‌ مغازه ها آغاز شده بود و رهگذران در رفت و آمدند که ناگهان ساختمان متروپل فرو ریخت.

این حادثه 43 کشته و 30 نفر مصدوم داشته‌است. روزهای سخت که مردم به کمک امدادرسانان شتافتند.

از پخت و پز غذا گرفته تا کمک به عملیات تجسس در ساختمان. در میان بغض‌های سختی که در گلوی خود پنهان کردند اما با راه‌اندازی ایستگاه‌های مردمی شبانه‌روزی توزیع غذا، آب آشامیدنی و … در کنار امدادگران ایستادند.

حادثه مترو پل ابادان2

ظرف ۲ ماه پرونده‌های کیفری به سرانجام رسید

رئیس قوه قضائیه دوشنبه (اول خرداد) طی سخنانی در نشست شورای عالی قوه قضائیه اظهار کرد: ظرف تنها دو ماه پرونده‌های کیفری متروپل به سرانجام رسید و 80 درصد پرونده حقوقی متروپل هم پیش رفته است.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای افزود: آسیب شناسی و کارشناسی قوه قضائیه در مورد متروپل در اختیار دستگاه‌های مربوطه قرار گرفت. امیدواریم آنان نیز این مقوله را مطمح‌نظر قرار دهند تا در آینده شاهد وقوع این قبیل حوادث ناگوار و تلخ نباشیم.

وی عنوان کرد: در قضیه رسیدگی به حادثه متروپل، قوه قضائیه مسئله محوری را در دستورکار قرار داد و رسیدگی به این حادثه از مصادیق رویکرد مسئله‌محورانه دستگاه قضایی است.

احکام نهایی محکومان حادثه متروپل

دادستان مرکز استان خوزستان نیز در تاریخ ۲۴ آذر ماه سال ۱۴۰۱ اعلام کرد: پس از حدود ۶ ماه از حادثه فروریختن ساختمان متروپل آبادان و روند دادرسی ۲۱ نفر از متهمان پرونده، احکام نهایی محکومان در دادگاه تجدید نظر صادر و به مرحله اجرا رسید.

صادق جعفری چگینی با اعلام این خبر بیان کرد: هر کدام از محکومان به سه سال حبس تعزیری و پرداخت دیه به خانواده و ورثه جان‌باختگان حادثه، اقامت اجباری، انفصال از خدمات دولتی و عمومی، لغو پروانه اشتغال و منع اشتغال در حرفه مهندسی ساختمان محکوم شدند.

شرایط ریزش متروپل به اندازه‌ای سخت بود که همچنان در کوچه پس کوچه‌های آبادان در خصوص آن صحبت می‌شود. روایت‌های ناتمام و پُر از غصه‌ای که هر قلبی را آزرده خاطر می‌کند.

همچنان بسیاری از آبادانی‌ها وقتی از مقابل زمین محل ساختمان متروپل واقع در خیابان امیری عبور می‌کنند، ناخداگاه توقف کرده و با ناراحتی و گاهاً بغض به آن فضا نگاه می‌کنند.

مالک متروپل که بود؟

متروپل نام برج‌های دوقلویی بود که توسط هلدینگ حسین عبدالباقی در آبادان ساخته و راه‌اندازی شد، مجموعه‌ای از امکانات تجاری در این ساختمان سبب شد به سرعت دیده و شناخته شود، اما پایان تلخ آن نه برای مردم آبادان خوش بود و نه برای سازنده آن.

یکی از حواشی فرو ریختن ساختمان متروپل مرگ مالک آن یعنی حسین عبدالباقی بود.

بلافاصله بعد از وقوع این حادثه حمید مرانی‌پور دادستان ویژه آبادان گفت: حکم بازداشت مالک ساختمان متروپل را صادر کرده است.

اما بعد از آن صادق جعفری چگنی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان گفت: مالک و پیمانکار اصلی ساختمان که از متهمان بوده و دستور بازداشت وی نیز صادر شده بود و در جریان ریزش ساختمان در محل حضور داشت در جریان این حادثه جان خود را از دست داد.

همین جملات ضد و نقیض سبب شد بسیاری درباره زنده ماندن حسین عبدالباقی گمانه‌زنی کنند، اما جعفری چگنی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان در واکنش به شایعه زنده ماندن مالک متروپل گفت: شایعاتی که در خصوص زنده بودن مالک ساختمان مطرح است، کاملا تکذیب می‌شود زیرا هویت فرد، توسط اداره تشخیص هویت نیروی انتظامی تایید و خانواده وی جسد را شناسایی کردند.

در نهایت پس از ۲۲ روز پیکر حسین عبدالباقی نیمه شب در زادگاهش ، روستای دهاقان، محله عطاآباد استان اصفهان به خاک سپرده شد.

نبش قبر برادر مالک متروپل

از حواشی دیگر حادثه متروپل قتل برادر مالک ساختمان متروپل بود، حسان عباسپور، معاون استاندار خوزستان و فرماندار ویژه آبادان یک مرداد گفت: ظهر امروز (۱ مرداد ۱۴۰۱) افراد ناشناس اقدام به تیراندازی به مجید عبدالباقی در مجتمع مسکونی وی کردند.وی به بیمارستان نفت آبادان منتقل و به علت شدت جراحت وارده تحت درمان و احیا قرار گرفته است.

۰
ارسال نظر