ویدئو/ تخت جمشید اگر خراب نمی‌شد این شکلی بود!

کارشناسان ﻣﻮﺯه ﺑﺮﯾﺘﺎﻧﯿﺎ به شکل حرفه‌ای ﺗﺨﺖ ﺟﻤﺸﯿﺪ را پیش از تخریب به شکل پویانمایی شبیه‌سازی کردند.

asdasd
مدت مطالعه :

به گزارش وقت صبح ، اگر شهر پارسه یا همان تخت جمشید توسط اسکندر مقدونی تخریب نمی‌شد و ما می‌توانستیم به زمان هخامنشیان سفر کنیم، آن جا را این گونه می‌دیدیم.

ماجرای آتش گرفتن تخت جمشید

اقامت ۲۴: لباف در خصوص گمانه‌زنی‌های نحوه ویرانی تخت جمشید این‌گونه ابراز کرده که، در حفاری‌های باستان‌شناسی سال ۱۳۱۹ خورشیدی در تالار صد ستون، به لایه ضخیمی از خاکستر برخوردند و به دنبال تجزیه میکروسکوپی، مشخص شد که آن خاکسترها از سوخته چوب سرو حاصل‌شده است.

بنابراین احتمال دادند که چوب‌های سرو که پوشش سقف تالار را تشکیل میدادند، بر اثر آتش‌سوزی فروریخته و سرستون‌های تالار صد ستون نیز در همان واقعه به زیر افتاده‌اند.

بیشتر بخوانید:

تصویر فاجعه از تخت جمشید که به شدت نگران کننده است!

«هادی چوپان» در وسط تخت جمشید خودی نشان داد/ عکس

تقریباً همه‌کسانی که در جست‌وجوی عامل حریق تخت جمشید بوده‌اند، ابراز عقیده کرده‌اند که اسکندر مقدونی باعث آن بوده، ولی در خصوص چگونگی این واقعه، نظریات گوناگونی ابراز کرده‌اند.

یکی از روایات در خصوص نحوه آتش گرفتن این بنا از زبان حسن پیرنیا به نقل از دیو دور سیسیلی، تاریخ‌نگار و نویسنده کتاب تاریخی، این‌گونه است که، در مجلسی که اسکندر به افتخار پیروزی خود برگزار کرده بود، یکی از زنان به نام تائیس از او خواست تا تخت جمشید را به انتقام آتش زدن آتن توسط خشایارشا، به آتش بکشد و اسکندر و همراهانش در جنون و مستی، هر یک مشعلی برافروخته در قصر انداختند و لحظاتی بعد آتش در تخت جمشید زبانه کشید و همه‌چیز را در کام خود برد، در این قول مورخین معروف چون پلو تارک، آریان و کنث کورت متفق‌اند.

کد خبر : ۱۴۴۲۸۶
لینک کوتاه کپی شد
0
۰
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
ارسال نظر
اخبار روز سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان