پيشنهاد نويسنده امريكايي به جو بايدن

رييس‌جمهور منتخب ايالات متحده امريكا پرونده ايران را در حالي از دونالد ترامپ تحويل مي‌گيرد كه عملا اين پرونده بسيار نابسامان است و مهم‌ترين پرسش اين است كه آيا بايدن از عهده جمع و جور كردن اين پرونده برخواهد آمد؟

پيشنهاد نويسنده امريكايي به جو بايدن
کد خبر : ۱۱۷۸
لینک کوتاه کپی شد
0

لس‌آنجلس تايمز در يادداشتي به قلم يكي از كهنه‌كارترين نويسندگان اين رسانه امريكايي، دويل مك‌مانس كه سابقه 40 ساله در تاليف مطالب در حوزه سياست خارجي دارد مي‌نويسد:

"جو بايدن زماني كه در ماه ژانويه قدرت را در دست بگيرد با مسائل پيچيده بسياري روبه‌رو خواهد شد كه يكي از آنها ايران است.

بايدن در جريان كمپين انتخاباتي‌اش وعده داد كه به توافق هسته‌اي با ايران مصوب سال 2015 ميلادي و در دوره باراك اوباما باز خواهد گشت.

اين همان توافقي است كه دونالد ترامپ آن را ناكارآمد توصيف كرده و در سال 2018 از آن خارج شد.

ترامپ از آن تاريخ تا به امروز ليستي از تحريم‌ها را عليه ايران وضع كرده اما هيچ‌ كدام از اين تحريم‌ها باعث نشده كه ايران به خواسته‌هاي ترامپ تن دهد.

ايران در پاسخ به اين تحريم‌ها دست از اجراي تعهدات هسته‌اي برداشته و ميزان اورانيومي كه اين كشور انباشته كرده 12 برابر حد مجاز در برجام شده است.

اما همان‌طور كه يكي از ديپلمات‌هاي كهنه كار امريكايي هفته پيش به من يادآوري كرد مذاكره ميان ايران و ايالات متحده امريكا هيچ‌گاه ساده نبوده است.

بين دو كشور ديوار بلندي از بي‌اعتمادي و البته خصومت وجود دارد كه سابقه آن به سال 1979 بازمي‌گردد.

البته كه اين نشانه خوبي است اما دقيقا از همين نقطه است كه مشكلات ايجاد مي‌شوند. دو طرف بايد مذاكراتي را درباره گام‌هاي مورد توافق و دوسويه آغاز كنند.

مساله ديگر اين است كه نحوه نظارت فني بر اجراي تعهدات ايران چگونه خواهد بود. همزمان بايدن هم با مشكلاتي در تحقق اين جزييات روبه‌رو خواهد شد.

مساله سوم چیست؟

مساله سوم اين است كه اگر بايدن تلاش كند برخي تحريم‌هاي هسته‌اي عليه ايران را حفظ كند.

به معناي نقض برجام و البته به شكست كشاندن هرگونه توافقي خواهد بود. گفته شده كه هم ايران و هم امريكا موافق بازگشت به اجراي برجام هستند .

اگر در اين ميان امريكا بخشي از تعهداتش را انجام ندهد، ايران هم تعهدات هسته‌اي خود را انجام نخواهد داد.

البته در اين ميان برخي تحليلگران هم هستند كه معتقدند بازگشت به برجام نه براي ايران و نه براي ايالات متحده به اين آساني نخواهد بود.

جو بايدن مي‌تواند براي به تصوير كشيدن اراده‌ دولتش در بهبود رابطه با تهران اين موانع را از ميان بردارد.

همان‌طور كه يكي از ديپلمات‌هاي باسابقه امريكايي به من گفت نخستين اولويت بايد ازسرگيري گفت‌وگوهاي كاري با ايران باشد.

نويسنده در پايان اين يادداشت مي‌نويسد: جو بايدن نبايد در نخستين سال حضور در كاخ سفيد با پرونده ديپلماتيكي با اين پيچيدگي دست و پنجه نرم مي‌كرد.

اما اين مشكلي است كه دونالد ترامپ ايجاد كرد و البته آزموني است براي محك تعهد و توانايي بايدن براي بازگرداندن ديپلماسي به مسير چندجانبه گرايي كه باراك اوباما پيش برده بود.

منبع: روزنامه اعتماد

۰
ارسال نظر