چگونه به زگیل تناسلی مبتلا نشوم؟

ویروس HPV یک عفونت مسری است که عامل ایجاد زگیل روی دست‌ها یا زگیل تناسلی می‌شود.

چگونه به زگیل تناسلی مبتلا نشوم؟
کد خبر : ۲۲۴۱۹۱
لینک کوتاه کپی شد
0

بسیاری از عفونت های HPV که در طول رابطه جنسی منتقل می‌شوند بی ضرر هستند و تعداد کمی از انواع HPV می تواند باعث تغییراتی در سلول های شما شود. این تغییرات می تواند باعث ایجاد برخی از انواع سرطان مثل سرطان دهانه رحم شود. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO) انواع 16 و 18 HPV مسئول 50 درصد موارد سرطان دهانه رحم هستند.

زمانی که HPV دارید ممکن است هیچ علامتی نداشته باشید. علائمی که ممکن است داشته باشید شامل مشاهده زائده‌هایی در اطراف واژن، آلت تناسلی یا مقعد است که به آن زگیل تناسلی می‌گویند. زگیل تناسلی توده‌های کوچک و گوشتی هستند که باعث درد نمی‌شوند.

چگونه به زگیل تناسلی یا HPV مبتلا می‌شوید؟

شما هنگام تماس پوست به پوست نواحی تناسلی خود با فرد آلوده، به اچ پی وی مبتلا می‌شوید. این شامل واژن، آلت تناسلی، مقعد و به ندرت دهان شما است. به اشتراک گذاشتن اسباب بازی‌های جنسی نیز می‌تواند باعث انتشار HPV شود. برای انتقال HPV و زگیل تناسلی نیازی به رابطه جنسی همراه با دخول نیست و همین که نواحی مخاطی و آلوده با هم تماس پیدا کنند، برای ابتلای شما به این بیماری کافی است.

اگر رابطه جنسی دارید یا در گذشته فعالیت جنسی داشته اید، ممکن است به HPV مبتلا شده باشید. همه انواع اچ پی وی باعث ایجاد زگیل تناسلی نمی‌شوند یا خطر ابتلا به سرطان را افزایش نمی‌دهند. در بیشتر موارد، هیچ علامتی ندارید و HPV خود به خود برطرف می‌شود. ممکن است 2 سال طول بکشد تا HPV از بدن شما پاک شود.

شکل ظاهری زگیل‌های تناسلی در مردان و زنان

ضایعات زگیل تناسلی ممکن است به شکل خوشه‌ای یا شبیه به گل کلم باشند و یا در دسته‌های چندتایی ظاهر شوند که در صورت درمان نشدن تعداد آن‌ها هم زیاد شود. اما در مواردی هم می‌توانند آنقدر کوچک و یا رنگ پوست باشند که اصلا با چشم قابل تشخیص و حتی قابل لمس هم نباشند.

زگیل‌های تناسلی معمولا گرد نیستند و اگر هم برآمده باشند، به شکل تخت از روی سطح پوست بالا می‌آیند و رنگ آنها همرنگ پوست یا قهوه ای تیره یا روشن است که به مرور زمان ممکن است تغییر کند.

آیا زگیل تناسلی باعث خارش، درد و سوزش می‌شود؟

علائم زگیل تناسلی زمانی ظاهر می‌شوند که ویروس فعال شود. معمولا علائم اچ پی وی خفیف است و به غیر از نشانه‌های ظاهری علائم آزاردهنده ای برای بیمار ایجاد نمی‌کند. اما در مواردی احتمال دارد بیمار شاهد علائمی مثل درد، خارش و سوزش خفیف و گاهی خونریزی جزئی باشد. اگر با چنین نشانه هایی مواجه شدید به این معنی است که چندین هفته یا چندین ماه از ابتلای شما به این ویروس می‌گذرد. 

مشاهده مطلب کامل از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟ در سایت کلینیک پایتخت

اگر همسرم زگیل تناسلی داشته باشد، آیا به آن مبتلا خواهم شد؟

ویروسی که عامل زگیل تناسلی است، به راحتی منتقل می‌شود. اگر شریک جنسی شما زگیل تناسلی دارد و شما از نظر جنسی فعال هستید، به احتمال زیاد به این ویروس مبتلا خواهید شد.

HPV همیشه علائمی ایجاد نمی‌کند، به این معنی که ممکن است همسرتان زگیل‌هایی نداشته باشد که بتوانید آن‌ها را ببینید. حتی اگر شریک زندگی شما زگیل نداشته باشد، باز هم می‌تواند HPV را هنگام رابطه جنسی منتقل کند. با توجه به سیستم ایمنی بدنتان ممکن است زگیل‌های قابل مشاهده در شما ایجاد شود یا خیر. حتی شاید چندین هفته یا چند ماه طول بکشد تا علائم زگیل تناسلی ظاهر شود.

چگونه هنگام رابطه جنسی با شریک زندگی از خودم در برابر HPV محافظت کنم؟

HPV هنگام رابطه جنسی به راحتی به شریک زندگی شما منتقل می‌شود. استفاده از کاندوم یا سدهای دندانی می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به اچ پی وی کمک کند اما محافظت کاملی در برابر ویروس ایجاد نمی‌کند.

واکسینه شدن در برابر HPV بهترین محافظت را در برابر ابتلا  به این ویروس که می‌تواند باعث بیماری‌های جدی تری شوند، ارائه می‌دهد. بهترین سن تزریق واکسن اچ پی وی، 13 سالگی است اما تا سن 25 سالگی هم می‌توانید این واکسن را تزریق کنید.

پسرانی که پس از 1 سپتامبر 2006 متولد شده اند

اگر HPV دارم باید به همسرم بگویم؟

اگر زگیل تناسلی دارید یا تست HPV مثبت دارید، باید با همسرتان صحبت کنید. برخی از انواع HPV می‌توانند خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را افزایش دهند و باعث تغییراتی در سلول های شما شود که می تواند باعث سرطان شود. انواع پرخطر HPV با سرطان‌های زیر مرتبط است:

  • سرطان دهانه رحم
  • سرطان مقعد
  • سرطان آلت تناسلی
  • سرطان فرج
  • سرطان واژن

غربالگری HPV پرخطر بخشی از خدمات غربالگری دهانه رحم برای زنان است. به اکثر مردان غربالگری HPV پیشنهاد نمی‌شود. مردانی که با مردان رابطه جنسی دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به اچ پی وی پرخطر هستند. شما می توانید چندین سال بدون علائم HPV داشته باشید و نیازی نیست که اخیراً از نظر جنسی فعال بوده باشید یا شریک جنسی جدیدی داشته باشید. برخی از افراد نگران این هستند که به شریک خود بگویند HPV دارند. فهمیدن ابتلا به HPV به این معنی نیست که به شریک زندگی خود خیانت کرده اید.

سیستم ایمنی بدن شما به طور طبیعی با HPV مبارزه می‌کند و گاهی به خلاص شدن از شر ویروس بدون هیچگونه درمان بیشتر کمک می‌کند.

تست HPV چه زمانی انجام می شود؟

ممکن است نیاز به آزمایش HPV داشته باشید اگر:

hpv-test

شما یک پاپ اسمیر غیرطبیعی داشتید. آزمایش HPV می‌تواند نشان دهد که آیا سلول‌های غیرطبیعی در دهانه رحم (که در طی آزمایش پاپ اسمیر کشف شده‌اند) با عفونت پرخطر HPV مرتبط هستند یا خیر.

سرطان اوروفارنکس دارید. HPV پرخطر (به ویژه HPV 16) شایع ترین علت این نوع سرطان گلو است. از طریق رابطه جنسی دهانی پخش می‌شود. دانستن اینکه HPV علت آن است به پزشک شما کمک می‌کند تا درمان‌ها را سفارشی کند. 

اگر نتایج آزمایش HPV شما نرمال است، باید هر پنج سال یکبار آزمایش مجدد انجام دهید. اگر در گذشته آزمایش شما مثبت شده باشد یا اگر به بیماری‌هایی مانند HIV مبتلا هستید که سیستم ایمنی شما را ضعیف می‌کند، ممکن است به غربالگری‌های مکرر نیاز داشته باشید. یک سیستم ایمنی ضعیف ممکن است نتواند به طور موثر با عفونت‌ها (مانند HPV) مبارزه کند.

آیا باید واکسن HPV بزنم؟

اگر از نظر جنسی فعال هستید، در معرض خطر ابتلا به HPV خواهید بود. اکثر مردم در طول زندگی خود به نوعی از HPV مبتلا می‌شوند. تزریق واکسن بهترین راه برای محافظت از خود در برابر HPV و سرطان‌هایی است که می‌تواند ایجاد کند. تحقیقات نشان داده است که این واکسن میزان سرطان دهانه رحم را در زنان 20 ساله تا 90 درصد کاهش داده است.

۰
ارسال نظر