طرز تهیه ماست خانگی به دو روش سنتی و پلوپزی

اگر چه این روزها شرکت‌های زیادی مشغول تولید انواع مختلفی از ماست‌ها هستند؛ اما تهیه ماست خانگی جذابیت‌های خود را دارد.

طرز تهیه ماست خانگی به دو روش سنتی و پلوپزی
کد خبر : ۱۷۸۹۲۹
لینک کوتاه کپی شد
0

در واقع با درست کردن ماست علاوه بر تضمین کیفیت ماست خانگی، می‌توانید از مراحل تهیه و آماده کردن آن به عنوان یک نوستالژی فوق‌العاده لذت ببرید. اگر شما نیز علاقه مند هستید که چنین تجربه‌ای داشته باشید، در این مطلب با ما همراه شوید تا نگاهی به طرز تهیه ماست خانگی به دو روش سنتی و پلوپزی بیندازیم.

طرز درست کردن ماست خانگی

برای درست کردن ماست در منزل، می‌توانید به دو روش سنتی و پلوپزی اقدام کنید که در اینجا هر یک را به صورت جداگانه توضیح خواهیم داد.

طرز تهیه ماست به روش سنتی

برای درست کردن ماست خانگی به روش سنتی، تقریبا به نیم ساعت زمان نیاز خواهید داشت و باقی مراحل آن، تنها به نگهداری ماست در جایی گرم و پس از آن در یخچال، خلاصه می‌شود.

مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه ماست خانگی

برای تهیه ماست خانگی به روش سنتی و قدیمی، به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

مواد اولیه میزان لازم
شیر 1 لیتر
ماست 3 قاشق غذاخوری پر

برای درست کردن ماست خانگی، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مرحله اول: در ابتدا باید شیر را بجوشانید. برای این منظور شیر را در یک ظرف مناسب روی حرارت گذاشته و بگذارید به آرامی بجوشد. دقت داشته باشید که نمی‌خواهیم شیر روی حرارت بالا به نقطه جوش برسد، بلکه لازم است که حرارت گاز را ملایم کرده و بگذارید شیر رفته رفته بجوشد. با این کار آب موجود در شیر، به خوبی تبخیر شده و به شیر خالص می‌رسیم.
  • مرحله دوم: پس از آن که شیر به مدت 15 الی 20 دقیقه جوشید، 3 تا 5 دقیقه منتظر بمانید تا کمی از دمای جوش فاصله بگیرد و خنک شود. (البته هنوز در این مرحله نیاز داریم تا شیر در حد 40 تا 50 درجه سانتی گراد، گرم باشد.)
  • مرحله سوم: سپس به اندازه یک ششم از میزان شیر را با 3 قاشق ماست که در مواد اولیه اشاره کردیم، مخلوط کرده و خوب هم بزنید تا یکدست شود.
  • مرحله چهارم: حالا ترکیب شیر و ماست را به باقی مانده شیر اضافه کرده و در یک ظرف مناسب بریزید.
  • مرحله پنجم: روی ظرف را بسته و حوله یا پارچه ضخیمی روی آن بگذارید. این ظرف را در محلی گرم، برای مدت 8 ساعت قرار دهید تا ماست خانگی شما آماده شود.
  • مرحله ششم: پس از آن که ماست گرفته و آماده شد، باید آن را داخل یخچال بگذارید. توجه داشته باشید که پیش از قرار دادن ماست در یخچال، حداقل برای 4 تا 5 ساعت، نباید آن را مصرف کنید. به ویژه اگر ماستی غلیظ‌تر می‌خواهید، حتما باید برای چند ساعت ظرف را در یخچال قرار داده باشید.

طرز تهیه ماست خانگی به دو روش سنتی و پلوپزی

طرز تهیه ماست خانگی سفت در پلوپز

اما اگر بخواهید با سادگی و سرعت بیشتری ماست خانگی غلیظ و خوشمزه‌ای آماده کنید، کافی است که یک پلوپز برقی نسل جدید یا همان پلوپز چندکاره با گزینه Yogurt در اختیار داشته باشید. در این صورت مراحل کار برای شما به مراتب ساده‌تر و سریع‌تر شده و هر زمان که مایل باشید، می‌توانید در منزل ماست خانگی سالم و درجه یکی را آماده کنید.

مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه ماست خانگی سفت در پلوپز

برای تهیه ماست خانگی در پلوپز، به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

مواد اولیه میزان لازم
شیر 1 لیتر
ماست 3 قاشق غذاخوری

برای این منظور مراحل زیر را در نظر داشته باشید:

  • مرحله اول: ابتدا ماست را به خوبی با همزن یا یک چنگال بزنید تا بافت آن از هم باز شده و سپس یکدست و غلیظ شود.
  • مرحله دوم: شیر را به همان شکل سرد در پلوپز بریزید.
  • مرحله سوم: حالا مایه ماست را به آن اضافه کنید.
  • مرحله چهارم: به کمک یک قاشق چوبی، مایه ماست و شیر را هم بزنید تا یکدست و یکنواخت شوند. البته بدیهی است که شما می‌توانید مخلوط کردن این مواد را در یک ظرف جداگانه، خارج از پلوپز انجام داده و سپس داخل پلوپز بریزید.
  • مرحله پنجم: حالا درب پلوپز را روی آن قرار داده و گزینه Yogurt را فعال کنید. به این شکل پس از اتمام زمان کارکرد پلوپز، ماست شما آماده شده و می‌توانید آن را در یک ظرف مناسب بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

طرز تهیه ماست خانگی به دو روش سنتی و پلوپزی.

همان طور که مشاهده کردید، طرز درست كردن ماست خانگی سفت در پلوپز، بسیار ساده بوده و به این شکل می‌توانید به صورت حرفه‌ای ماستی درجه یک و خوشمزه در منزل آماده کنید. در صورتی که مایل باشید ماست شما مزه ترش‌تری داشته باشد، کافی است که مایه اولیه ماست را از ماست ترش استفاده کنید.

چطور از شل شدن ماست خانگی، جلوگیری کنیم؟

برای آن که ماست خانگی شما شل نشده و سفت و باکیفیت از کار دربیاید، لازم است که نکات زیر را رعایت کنید:

  • حتما برای تهیه مایه ماست، دقت کافی به خرج دهید. هر آن قدر که مایه ماست را بهتر هم زده باشید، ماست شما سفت‌تر خواهد شد. به علاوه بهتر است که از ماست پرچرب به عنوان مایه ماست استفاده کنید تا نتیجه کار بهتر باشد.
  • به علاوه استفاده از شیر پرچرب در مواد اولیه تهیه ماست نیز کمک خواهد کرد تا ماست نهایی سفت‌تر شود.
  • همان طور که در مراحل تهیه ماست خانگی به روش سنتی اشاره کردیم، پیش از اضافه کردن مایه ماست به شیر، باید صبر کنید تا دمای شیر مقداری کاهش پیدا کند. توجه به اینکه شیر به دمای متوسط برسد، بسیار اهمیت دارد چرا که اگر شیر جوشیده زیاد از حد داغ بوده یا این که به حدی صبر کنید که زیاد از حد سرد شود، ماست در نهایت شل خواهد شد. البته این مورد کمی به تجربه بستگی دارد که متوجه شوید بهترین دمای شیر برای رسیدن به ماستی سفت و مجلسی، باید در چه اندازه‌ای باشد. البته اگر با کمک پلوپز ماست خانگی خود را درست کنید، دیگر با چنین چالشی روبرو نخواهید بود.

طرز تهیه ماست خانگی به دو روش سنتی و پلوپزی.

سخن پایانی

در بالا نگاهی به طرز درست كردن ماست خانگی سفت به صورت سنتی و همین طور در پلوپز داشتیم. همان طور که مشاهده کردید طرز درست کردن ماست خانگی، آن قدرها هم سخت نیست و زمان زیادی از شما نخواهد گرفت. شما چه تجربه‌ای در این باره دارید؟ درست کردن ماست به روش قدیمی راحت‌تر است یا استفاده از پلوپز؟ نظرات و تجربیات خود در این زمینه را با ما و دیگر کاربران وب سایت به اشتراک بگذارید.

۰
ارسال نظر